Wintertijd

Het laatste weekend van oktober komt steeds dichterbij. Dit betekent dat de klok weer een uur achteruit gaat. Veel mensen ervaren dit als positief; het is toch heerlijk om wat langer door te slapen!? Onze biologische klok moet er echter wel weer even aan wennen. Dit kleine uurtje zorgt namelijk bij veel mensen voor een verstoord slaapritme.

Bioritme, dat heb ik toch altijd?

Het bioritme – ook wel het slaap-waakritme genoemd – is onze interne klok. Deze wordt onder invloed van het slaaphormoon melatonine geregeld. Melatonine wordt opgewekt als het donker wordt en is belangrijk om de slaap te starten. Op basis van de hoeveelheid licht zullen onze hersenen melatonine aanmaken. 

Winterslaapproblemen

In de winterperiode kampen meer mensen met slaapproblemen door een gebrek aan licht en een onnatuurlijke levensstijl. We staan in het donker op om aan het werk te gaan en de zon gaat ook alweer vroeg onder. Kortom, ons hele bioritme raakt in de war.

Sneller wennen aan de wintertijd

Om zo snel mogelijk aan de wintertijd te wennen kun je een aantal dingen doen. Zo kun je toch wat sneller jouw bioritme weer op dreef krijgen

  • Probeer op de nacht wanneer wintertijd ingaat later naar bed te gaan. Zo wordt je op de gebruikelijke tijd gemakkelijker wakker.


  • Stel jezelf ’s morgens bloot aan het ochtendlicht. Dit kan door de lampen aan te doen en de gordijnen open te slaan. Licht zorgt ervoor dat je makkelijker wakker wordt. Ook overdag kan je extra daglicht pakken, een half uurtje daglicht is al ontzettend effectief.

  • Zorg dat je in jouw voeding (ontbijt, lunch, diner) structuur toepast. Regelmatig en op vaste tijden. Het klinkt saai, maar uit onderzoek blijkt dat routinematige activiteiten 10 keer minder mentale energie kost dan niet-routinematige activiteiten. Besparing van jouw energie!


  • Beweeg en sport voldoende, bij voorkeur ’s morgens en niet ‘s avonds. Intensief sporten mag, maar een wandeling maken of op de fiets naar het werk of naar school gaan telt ook. Tijdens het sporten wordt endorfine aangemaakt waardoor je je energieker voelt.


  • Dim ’s avonds de lampen zodat het lichaam zich voorbereidt op het naar bed gaan. Kijk niet teveel op televisie of op je telefoon. Jouw lichaam maakt op deze manier meer melatonine aan zodat je extra goed kunt slapen.