Uitgerust wakker worden

Moeite met opstaan en wilt u voortaan lekker uitgerust wakker worden? Wij hebben tips om lekker en gezond te slapen, zodat u uitgerust en wakker uw dag kunt beginnen!

1. Zorg voor een moe lichaam
U zult vaker uitgerust wakker worden als u zich goed moe maakt! Soms bent u geestelijk doodmoe maar kun u toch niet in slaap komen. Als u werk doet waarbij u veel zit kan het zijn dat uw lichaam meer moet ‘vermoeien’ om lekker te kunnen slapen.
 
2. Zorg voor een goede slaapomgeving
 
Om vaker uitgerust wakker te worden is het belangrijk dat u uw slaapkamer in de ideale omstandigheden brengt. Ten eerste is het belangrijk dat de kamer ‘s nachts goed donker is. Licht stoort tijdens het slapen. Het kan echter geen kwaad als er ‘s ochtends natuurlijk licht naar binnen valt, dit helpt uw lichaam voor te bereiden op de ochtend.
 
In de tweede plaats moet u zorgen voor stilte. Haal storende apparatuur uit het stopcontact en probeer geluid van buiten af te sluiten. Wanneer u niets kunt veranderen aan de bron van het geluid kun u oordopjes gebruiken.
 
Als laatste is het belangrijk dat u let op het klimaat. Zorg voor een schone kamer. Stofzuig regelmatig om de lucht gezond te houden. Zet elke ochtend een raam open na het slapen om overtollig vocht te laten verdampen, en laat ook ‘s nachts een ventilatieroostertje open. Probeer daarnaast ook de temperatuur rond de 16 graden te houden, dit is de optimale temperatuur om in te slapen.
 
3. Zorg voor rust in je hoofd
Om lekker te kunnen slapen is het van belang dat uw lichaam en geest in ruststand zijn. Als u gestrest of overenthousiast bent slaapt u niet lekker, als u zich zorgen maakt ook niet. Probeer voor het slapengaan zoveel mogelijk zaken ‘af te sluiten’. Schrijf op wat u morgen allemaal wilt doen zodat het niet in uw hoofd rond blijft spoken.
 
Als u problemen hebt waar u over piekert, probeer ze dan te bespreken met iemand of schrijf ze van u af. Een andere goede manier om rust in uw hoofd te brengen is door te reflecteren op de dag in een dagboek.
 
Kunt u de slaap nog niet vatten? Ga dan rustig iets lezen of luister rustgevende muziek totdat u zo moe bent dat u bijna in slaap valt. Breng je lichaam langzaam tot rust en laat de spanningen van de dag wegvloeien. Natuurlijk kan een korte meditatie ook helpen.
 
4. Laat je schermen los!
Beeldschermen geven blauw licht, en blauw licht maakt u wakker. Het geeft uw lichaam een signaal dat het nog dag is, waardoor het lastiger is om slaperig te worden. Daarnaast werken beeldschermen erg prikkelend op uw hersenen. Er is veel te zien en te verwerken, waardoor u snel een vol hoofd kunt krijgen. Probeer de beeldschermen met rust te laten in de laatste paar uur voordat u gaat slapen om zo sneller in slaap te vallen.