Slapen = gezond!

Als we je zouden vragen waar je het grootste deel van je tijd doorbrengt, denken wij dat je snel en gemakkelijk antwoordt, "werk". En je zou gelijk hebben - althans, een beetje. We spenderen veel tijd aan onze bureaus, werkend voor het brood op de plank. Maar heb je ooit nagedacht over waar je de rest van je tijd doorbrengt?

Het is een magische, dromerige, comfortabele plek waar je jouw gezondste en gelukkigste zelf van kunt maken.

Misschien heb je het al geraden - je brengt ongeveer ⅓ van je leven door met slapen. Terwijl ons lichaam van nature en intuïtief gesloten oog gebruikt als een regeneratief en genezingsproces sinds het begin der tijden, is slaaponderzoek en onderzoek relatief jong op 70 jaar. Volgens slaapontwikkelaar en app-uitvinder Dan Gartenberg, zou slaap het belangrijkste zijn dat je doet voor je gezondheid. Ja, dat is dus nog belangrijker dan veel lichaamsbeweging en dieet.

Een betere kwaliteit Slaap

We weten dat als je elke nacht ongeveer 8 uur slaap krijgt goed door het dagelijkse leven komt. De meeste mensen blijven echter 's nachts wakker door de enorme to-do-lijst en verplichtingen die maar in het hoofd blijven rondspoken. Hoe ga je het allemaal regelen? Hoe maak je dat hoofd leeg? We scrollen nog even door Instagram, Netflix, een dating-app of reageren nog even op app-berichten en uiteindelijk zorgt dit ervoor dat we een vol uur minder slapen dan in de jaren veertig. Onze maatschappij en werkcultuur proberen ons er niet van te overtuigen om nog een paar uurtjes te vangen. In een wereld waar stress iets goeds is en overbelasting een bepalende factor is voor succes, kan het motto 'Ik slaap als een beer" gemakkelijker gezegd zijn dan gedaan. 

 

Wat kan ik doen?

Wanneer je een paar kilo wilt afvallen, je energie wilt verhogen, je relaties wilt verbeteren, chronische ziekten wilt voorkomen en jouw geestelijke gezondheid wilt behouden dan moet je jezelf misschien afvragen of jouw vijf uur slaap en tien kopjes koffie nou wel echt zo goed zijn. Maar hoe raken we gemotiveerd om de lichten dertig minuten eerder uit te schakelen? Wellicht door nieuwe gewoontes aan te leren. 

Een biologisch ritme 

Ieder van ons heeft een biologisch ritme of een interne klok met een cyclus van 24 uur. Een verward biologisch ritme is de reden waarom je halverwege de middag moe bent en je nog even een powernap wilt pakken. Het ritme bepaalt ook de beste tijd om te trainen en jouw bloeddruk optimaal te krijgen. Hoewel de benodigde slaaptijd feitelijk genetisch bepaald kan zijn, kun je jouw slaappatroon aanpassen aan jouw eigen levensstijl. Als je op zoek bent naar een vroeger slaapschema, wat gunstig is voor de werkenden, stelt Dan voor om jouw bedtijd elke avond 20-30 minuten terug te verplaatsen totdat je jouw optimale slaap- en wektijden hebt bereikt.

Blootstelling aan zonlicht

Een andere hack is blootstelling aan zonlicht. Zonlicht creëert een stofje die jouw lichaam alert maakt. Probeer de gordijnen te openen of ga 's ochtends eerst eens een wandeling maken om die alertheid te activeren.

Slaapintelligentie

Voel je je duizelig als je wakker wordt? Je bent niet de enige! Dit is wat er gebeurt: we doorlopen drie cycli van slaap meerdere keren per nacht - licht, REM en diep. Als je niet genoeg uren slaapt of slaap van goede kwaliteit krijgt, word je mogelijk wakker tijdens jouw diepe slaapcyclus, waardoor je slap wordt. Het antwoord? Haal meer slaap, zodat je jouw diepe slaap kunt behouden voordat het tijd is om op te staan.

Zoete dromen

Natuurlijk gebruiken we slaap als een regeneratief proces en krijgen we energie voor de volgende dag, maar we kunnen de slaap ook gebruiken als een manier om onze gedachten en verplichtingen te verwerken en om onze percepties van de wereld te beïnvloeden. Onze dromen zijn vaak reflecties van wat we die dag hebben ervaren of dingen waar we ons gestresst of angstig over voelen. Onze ervaringen tijdens onze lichte slaap of REM nemen die ervaringen en helpen onze de juiste context te creëren.

'Ik krijg maar 6,5 uur en voel me goed'

Dan Gartenberg noemt dit het fenomeen van de vissenkom. We slapen tegenwoordig zo slecht, dat we niet eens weten hoe slecht we ons echt voelen. We doordringen deze stressoren en 'power through' de dag op koffie en junkfood om ons alert te laten voelen en om de symptomen van vermoeidheid te maskeren. 

De kracht van de nap

Dutten kan je helpen jouw prestaties op het werk te verbeteren en voorkomt dat je overdag slaperig wordt. De sleutel tot een goed dutje is om het kort te houden en minder dan 30 minuten. Dit is om te voorkomen dat je in een diepe slaap valt en dan wakker wordt in het midden ervan, waardoor je je slap voelt of slaperig. Steeds meer werkplekken integreren een powernap bed, zodat medewerkers de reset-knop halverwege de dag kunnen indrukken. 

Dus hoe verbeter je je slaap, zodat je je kunt voelen als je beste, meest energieke, productieve zelf? Hier zijn een paar tips:

  • Slaap in een koele kamer
  • Oefen regelmatig
  • Eet een voedingsmiddel dat rijk is aan voedingsstoffen
  • Neem een ​​powernap gedurende de dag
  • Stel jezelf bloot aan zonlicht bij het ontwaken
  • Eet 's morgens het ontbijt om je biologische ritme te starten
  • Reserveer je bed voor slaap en seks
  • 8,5 uur is de nieuwe 8
  • Probeer vannacht de slaap te krijgen die je nodig hebt
  • Vijf punten van dankbaarheid 's nachts op te schrijven. Dit helpt eventuele angsten los te laten en rustiger te slapen