Afgelopen zaterdag op zondag nacht ging net zoals ook alle jaren daarvoor de klok een uur vooruit, de zomertijd is weer in gegaan. Dit uur verschil heeft tot gevolg dat mensen wel een maand de kluts kwijt zijn. En voordat je het weet komt de wintertijd weer. En ook dan ben je weer in de war. Wat kan je daar aan doen?

Minder goed slapen
Uit onderzoek is gebleken dat veel mensen veel minder goed slapen nadat de zomertijd weer is ingegaan. Dat is niet zo vreemd. De biologische klok van de mens loopt namelijk ongeveer gelijk met de wintertijd. Omdat het lichaam nu eenmaal is ingesteld op de wintertijd. En omdat de biologische klok wordt aangestuurd door het daglicht. En dan kan de wekker of de klok wel aangeven dat het anders is, het lichaam vindt om 7 uur in de ochtend nog niet dat het 8 uur in de ochtend is. In de zomer lopen de biologische klok van de mens en de gewone klok dan ook niet synchroon. En dat zorgt er voor dat mensen daar last van hebben en een tijdje lang (zeker 4 weken) minder goed slapen.

 

Wat kan je doen om te wennen aan de zomertijd?
Aangezien het nu eenmaal een feit is dat we te maken hebben met winter- en zomertijd moeten we ons daar helaas toch maar aan aanpassen. Wat dan het beste werkt is om ’s ochtends bij het opstaan direct voor veel licht te zorgen. Dus gordijnen open en zoveel mogelijk licht op proberen te nemen. Ook lichamelijke activiteit helpt. Wie dat kan doen, gaat het beste naar buiten om te lopen of te fietsen. Naar werk of school. Eigenlijk zou je er dan ’s avonds ook voor moeten zorgen dat het ’s avonds eerder donker is. Maar dat is nu net de clou van de zomertijd, het is juist langer licht ’s avonds door dat extra uur. Het enige wat dan helpt is om de gordijnen maar dicht te doen, de schemerlampen aan te doen en vroeg naar bed te gaan en de slaapkamer te verduisteren.