De uren die mensen slapen verschillen per persoon. Maar hoeveel slaap hebben we dan nodig? In dit overzicht vind je een richtlijn van de benodigde slaap per levensfase.

Hoeveel uur slaap heb jij nodig?

Baby’s

Baby’s slapen het grootste deel van de dag (14-18 uur). Hun slaap-waakritme is in het begin nog niet ontwikkeld, waardoor ze slapen wanneer ze moe zijn – ook overdag. Naarmate ze ouder worden, worden de dutjes overdag minder en begint het slaap-waakritme zich te ontwikkelen.

Peuters en kleuters

Peuters en kleuters doen vaak nog één middagdutje overdag, die steeds korter wordt als ze ouder worden. Gemiddeld gaan ze rond 7 uur naar bed en worden ze rond 8 uur weer wakker. Ze slapen ’s nachts dan dus meer dan 11 uur.

Kinderen

Schoolgaande kinderen moeten ontzettend veel indrukken verwerken. Ze spelen met vriendjes, gaan naar school, maken opdrachtjes, willen ontdekken, leren en spelen. Een goede nachtrust is belangrijk om alle indrukken te verwerken en goed tot rust te komen. Daarnaast zijn schoolgaande kinderen behoorlijk aan het groeien; een goede nachtrust stimuleert dit groeiproces. Bedtijden zijn vaak tussen 7 uur en 9 uur, afhankelijk van de leeftijd. Oudere kinderen kunnen met minder slaap door.

 

Pubers

Pubers die tot laat opblijven en de hele ochtend uitslapen. Je kunt het lui noemen of toewijzen aan hun leeftijd. Pubers hebben veel slaap nodig, zo’n 9 uur per nacht. Dit is goed voor hun schoolprestaties en groeiproces. Maar of ze ook 9 uur slapen? Tijdens de adolescent fase die hierop volgt (17-22 jaar) verschuift de biologische klok en gaat men later naar bed.

Volwassenen

Volwassen hebben zo’n 8 uur slaap nodig, gemiddeld genomen dan. Sommige volwassenen hebben namelijk aan 6 uur slaap genoeg, terwijl anderen écht 10 uur moeten slapen. Vaak zijn volwassenen sneller uitgerust dan bijvoorbeeld pubers, maar tegelijkertijd ook eerder moe.

Senioren

Als je ouder wordt hoef je vaak minder indrukken te verwerken. Het groeiproces is gestopt en het leven wordt wat langzamer. Daarom kunnen senioren gemiddeld met zo’n 6 uur slaap door. Het slaap-waakritme verandert ook. Vaak komt er overdag een dutje bij en duurt de diepe slaap korter.