Wat moet ik drinken om in slaap te vallen?

Wie herkent het niet… ’s avonds op de bank ploffen, een zakje chips erbij en nog één aflevering op Netflix kijken. Vervolgens kruip je lekker onder de wol om in slaap te vallen. Over televisie kijken voorafgaand aan het slapen is het algemeen bekend dat dit een negatieve invloed heeft op de slaapkwaliteit. Maar ook voeding speelt een belangrijke rol in het bevorderen of belemmeren van slaap. Dit moet je drinken om in slaap te vallen.

Voeding zorgt ervoor dat het metabolisme in het lichaam op gang komt. De activiteit van het lichaam kan voor slaapproblemen zorgen. Vet voedsel in het bijzonder, zoals chips, is niet goed om te eten voor het slapen gaan. Over het algemeen is het van belang 1,5 tot 2 uur voor het slapengaan niet meer te eten. Maar welke voeding is dan wel goed om tot je te nemen?

Tryptofaan

Er zijn een aantal voedingsproducten die beter gegeten kunnen worden vanwege het bevorderen van de natuurlijke aanmaak van het hormoon melatonine. Producten zoals, kwark, yoghurt, banaan, tonijn, brood, pinda’s en kip, bevatten tryptofaan. Tryptofaan is een aminozuur dat zorgt voor de aanmaak van serotonine, waar serotonine de aanmaak van melatonine stimuleert.

Tip van de SlaapFysio: De bananenschil bevat meer tryptofaan dan de banaan zelf. De schil kan gebruikt worden om bananenthee van te trekken. Kook de schil 10 minuten en voeg hier een snufje kaneel aan toe.