Onderhoud en reiniging matras

Ga terug naar

Alles over slapen

Een veel gestelde vraag over matrassen is wanneer deze vervangen moeten worden. Wat is de levensduur van een matras? Het wisselt per matras en per persoon, maar in het algemeen kun je tien jaar aanhouden. Zweet je veel in bed? Dan zal jouw matras eerder aan vervanging toe zijn. Na tien jaar zien we duidelijk dat een bed versleten is en qua hygiëne ook niet echt fris meer is. Wat kun je zelf doen om jouw matras zo goed mogelijk te houden? Wij geven je enkele tips voor optimaal matrasonderhoud.

Matrasonderhoud

Reinig regelmatig de hoes van het matras: de matrastijk. Afritsbare tijken met een synthetische vulling kun je vaak wassen op 40 of 60 °C. Tijken met een natuurlijke vulling – zoals scheerwol, kameelwol of kasjmier – mogen niet in de wasmachine, maar kunnen chemisch worden gereinigd bij de stomerij. Heb je een matrastijk met natuurlatex? Laat deze niet buiten in de zon luchten. Natuurlatex droogt uit en wordt poreus door UV-straling.

Gebruik een goede moltonhoes en een goed hoeslaken om het matras. Dit is erg belangrijk omdat op die manier vocht, afvalstoffen en zuren – die we allemaal verliezen door uitademen en transpireren – in de hoezen worden opgenomen en verwerkt, niet door de matras zelf. De molton en hoeslakens kun je gerust op 60 °C wassen.

 

Je kunt de levensduur van sommige matrassen verlengen door deze regelmatig te draaien en te keren. Dit verschilt echter per matras. Bepaalde matrassen kun je op twee of zelfs vier manieren beslapen. Je kunt ze in de lengte draaien, maar ook omkeren. Je kunt het beste de slaapadviseur raadplegen waar je de matras hebt gekocht om te vragen hoe dit met jouw matras zit. Vraag dan ook gelijk hoe vaak het raadzaam is om het bed te keren. Bij het ene matras is dit namelijk elke maand, bij een ander matras kan dit slechts eens per half jaar nodig zijn.

Wees rommelig. Dat klinkt misschien gek, maar wanneer je ’s morgens wakker wordt, gooi het dekbed van je af naar het voeteneinde en laat het lekker zo liggen. Niet meteen netjes het bed opmaken dus. Zo kan het bed de warmte en het vocht wat je ’s nachts heeft geproduceerd, beter kwijt.