Leestijd:

4 tips tegen nekpijn na het slapen

Au, word jij na het slapen ook vaak wakker met nekpijn en wil je weten hoe je van de nekpijn af kunt komen? Onze slaapfysio Hidde geeft je hieronder een aantal tips!

De oorzaak van je nekpijn achterhalen? Doe de SlaapID thuismeting

Inhoudsopgave

Wakker worden met nekpijn na het slapen

Je probeert wat te rekken en strekken door de linkeroor naar de linkerschouder te brengen, vervolgens doe je rechts hetzelfde. Prettig voelt het echter niet. Nog even een cirkeltje draaien, andere kant weer terug. Het vervelende gevoel blijft. Wil je weten hoe je van nekpijn na het slapen af kunt komen? Beddenspecialist werkt samen met Slaapfysio Hidde Hulshof. Veel van onze producten en diensten hebben wij ontwikkeld in samenwerking met hem. Hidde heeft vier tips waardoor je snel van de klachten verlost kunt zijn. 

Tip 1: Voorkom nekpijn door op je zij te gaan slapen

Hoe lig je in jouw bed? Slaap je vaak op je buik? Grote kans dat de nek dat niet leuk vindt. De nekspieren willen tijdens het slapen ontspannen. Wanneer je op de buik ligt, spannen de nekspieren juist aan door de rotatie van de nek. Logisch dat je ’s morgens met een stijf en pijnlijk gevoel wakker wordt, toch?

Slaapfysio: “Mijn eerste advies is om te slapen op de zij. In deze houding komt het lichaam het beste tot rust. De nekpijn zal niet na één nacht op de zij slapen weg zijn. Ik adviseer mensen altijd om dit geruime tijd te proberen en te kijken of dit de klachten wellicht doet verminderen.”

Tip 2: Let overdag ook op de houding van je nek

We brengen uren per dag door achter onze smartphone, tablet en computer. Ben je er bewust van welke houding je dan aanneemt? We zijn al snel geneigd om in elkaar te zakken met de nodige belasting op de nekspieren. Ook de werkhouding en de manier van bewegen zijn dingen waar je op kunt letten. 

Tip 3: Check of je matras én kussen aansluit op je postuur

Hidde: “Slapen op de zij het beste voor het lijf is. Het is dan wél belangrijk dat de schouders goed weg kunnen zakken in de matras. Lukt dit niet, dan zal de bovenrug en nek niet in een mooie rechte houding liggen. Het is belangrijk dat wanneer iemand op de zij ligt, de wervelkolom en daarmee ook de nek mooi in één lijn ligt. Ik adviseer mensen altijd om thuis iemand mee te laten kijken of dat het geval is. Een juist gemaakte foto (SlaapSelfie) kan hierbij ook veel inzicht bieden.”

Zo maak je een slaapselfie

Wil je even een snelle checkup of je wel goed ligt op je matras en kussen? Maak dan nu een Slaapselfie en ontvang een persoonlijke analyse van Slaapfysio Hidde Hulshof.

Nog steeds last van nekpijn na het slapen?

Heb je bovenstaande tips allemaal toegepast en toch nog last van de nek? Dan is de kans groot dat jouw hoofdkussen de boosdoener is. Veel mensen slapen op ofwel een te dik of een te dun kussen.

Slaapfysio: “Het hoofdkussen moet goed de holte tussen de schouder en het hoofd opvullen. Wanneer iemand een nieuw kussen koopt, zou ik deze altijd eerst thuis uittesten. Het kussen moet namelijk kloppen met de matras en de slaaphouding van deze persoon. De matras kan nog zo goed zijn, met een te dik kussen krijgt iemand evengoed last van de nek. Rugslapers hebben een dunner kussen nodig dan zijslapers.”

Tip 4: Kies voor een aanpasbaar kussen 

Het Adjuzztable  kussen van Beddelicious is uitermate geschikt voor mensen met nekpijn na het slapen. Dit kussen is thuis aanpasbaar zodat je het kussen altijd zelf kunt instellen op de juiste dikte! Ben je veel op vakantie of onderweg? Neem dit kussen dan ook mee, zo kan je op elk matras de juiste dikte van je kussen instellen.

Nieuw kussen kopen? Eerst even thuis uitproberen.

Wij bieden de mogelijkheid om een kussen eerst op je eigen bed te testen voordat je een aankoop doet, zo weet je zeker dat je het beste kussen koopt. Maak een afspraak bij ons in de winkel om professioneel advies te ontvangen.