Hidde Hulshof

Hidde Hulshof, slaapfysiotherapeut en oprichter van het platform SlaapFysio, is gespecialiseerd in het ontstaan en verhelpen van fysieke klachten die een relatie hebben met de slaapsituatie van consumenten, patiënten en topsporters.

Ontstaan

Binnen de opleiding fysiotherapie is er geen aandacht voor de relatie tussen slaapgedrag  (slaaphouding en slaapbeweging) en de fysieke klachten van personen. Hiervoor heeft hij het platform SlaapFysio opgericht met als doel een brug te slaan tussen de kennisdomeinen van fysiotherapeuten en Beddenspecialisten. Door dit initiatief worden zowel patiënten als consumenten beter geïnformeerd over het ontstaan van fysieke klachten (bed gerelateerd) en de mogelijke oplossingen die kunnen worden geboden.

Na enkele jaren kennis en cases te hebben opgebouwd is dit vertaald in geaccrediteerde cursussen voor fysio-, oefentherapeuten en chiropractors. Daarnaast wordt middels vakinhoudelijke trainingen de specifieke kennis omtrent het ontstaan en verhelpen fysieke klachten van adviseurs bij Beddenspecialist.nl verbreed. In het komende jaar zal Hidde Hulshof in diverse columns verschillende thema’s aan het licht brengen omtrent het fysieke slaapgedrag van mensen.

SlaapFysio - De consument met fysieke klachten

Ik merk binnen de huidige markt van beddenspeciaalzaken dat het niet ongewoon is dat de consument met de (hulp)vraag komt: Zijn de fysieke klachten die hij/zij ervaart aan het bed te wijten?
Uiteraard speelt ook de slaaphouding een belangrijke rol in het ontstaan of onderhouden van deze fysieke klachten. De meest voorkomende klachten waarmee de consument de winkel betreed zijn lage-rugklachten, schouderklachten en nekklachten. Om tot een oplossing te komen voor deze problematiek is het van belang naast de juiste vragen te stellen, inzicht te krijgen in het fysieke slaapgedrag van de consument.

Slaaphouding

De slaaphouding van de consument speelt een belangrijke rol in het ontstaan van fysieke klachten. Echter heb ik gemerkt dat de informatie van de consument zeer misleidend kan zijn. De perceptie komt meestal niet overeen met de werkelijkheid. De slaaphoudingen die in een intake genoemd worden zijn de inslaaphouding en ontwaakhouding. Zo horen wij vaak dat dit buikligging is, terwijl onze database met  duizenden nachten aan slaapgedrag aantoont dat relatief weinig tijd op de buik wordt geslapen. Vaak is deze slaaphoudingen dan ook niet de voorkeurshouding van de consument. Dit maakt dat het advies in slaapproducten mis kan gaan op basis van verkeerde informatie.

Een slaaphouding die nauwelijks bekend is, maar heel vaak voor komt is de tussenhouding. Hierbij slaapt de persoon half op de zij en half op de buik draait. Deze tussenhouding is zeer belastend voor zowel de nekwervels als de wervels in de onderrug vanwege de rotaties in de wervelkolom. In de lage onderrug zullen de gewrichten (facetgewrichten) op spanning komen te staan en mogelijk pijnklachten geven. Deze houding is net als buikslapen ergonomisch gezien niet bevorderlijk en kan de reden zijn voor het ontstaan van fysieke klachten. Ons onderzoek laat zien dat de tussenhouding meestal wordt aangenomen wanneer in zijligging teveel druk op de schouder en heup komt te staan. Men draait dan door naar de buik of rug, waardoor er een rotatie in de onderrug en nek ontstaat. Een zachtere schouder profilering kan al een uitkomst zijn.

 

 

Zelfs bij de winkels van Beddenspecialist.nl en therapeuten meten we het slaapgedrag van consumenten of patiënten, thuis in het eigen bed, om deze informatie te achterhalen. Omdat niet iedereen deze mogelijkheden tot zijn beschikking heeft hierbij een tip om toch achter deze informatie te komen.

Ik zou slaapadviseurs aanbevelen om in het gesprek met de consument door te vragen naar de slaaphouding, de tussenhouding visueel voor te doen zodat er mogelijk herkenning ontstaat (zie de afbeelding voor een voorbeeld van een tussenhouding en duidelijk maken hoe de tussenhouding een relatie kan hebben tot rug-,schouder en/of nekklachten van de persoon.

Het advies naar een juist slaapsysteem wordt specialistischer om aan de verwachtingen van de consument te kunnen voldoen. Consumenten zijn dan ook op zoek naar een oplossing voor hun probleem, naast dat het bed er aantrekkelijk uit moet zien. Gelukkig biedt dit kansen en perspectief om je als ondernemer te onderscheiden.

 

Relevante artikelen