Het slaapklimaat als sleutel voor een goede nachtrust

De maand mei liet gedurende een lange periode onverwacht hoge temperaturen zien, ook in de slaapkamer. Ik bewoog meer, was veel onrustiger en de nachten waren korter. Kortom, de temperatuur in de slaapkamer en onder mijn lakens bepaalde mijn nachtrust. Ga ik onder een laken slapen, onder een dekbed of zonder iets? Wellicht herken je deze vraag ook. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk met je lichaam als de omgevingstemperatuur stijgt. Als slaapfysiotherapeut zoek ik naar factoren die van invloed zijn op de kwaliteit van slaap. Uiteraard met als doel de omstandigheden te optimaliseren Het is juist in deze tijd van het jaar dat consumenten aangeven slecht in slaap te vallen of juist niet door te kunnen slapen. De meeste consumenten zijn op zoek naar verkoeling gedurende de nacht. Algemeen bekend is dat de mens rond de 250-500ml vocht per nacht verliest. Transpireren zorgt ervoor dat je lichaam warmte afgeeft waardoor je lichaamstemperatuur daalt. Echter kan overmatig transpireren en/of een te warm slaapklimaat negatieve effecten hebben op de kwaliteit van slaap (Diepe slaap en REM-slaap).

Het effect van temperatuur op slaap                                                                         
Wanneer de lichaamstemperatuur stijgt zorgt je lichaam voor een sterkere doorbloeding van de huid. Er is sprake van een verwijding van de bloedvaten;  het lichaamsoppervlak geeft hierbij meer warmte af aan de buitenlucht. Daarnaast kan de zweetproductie verhoogd worden. Verdamping van het zweet en het afgeven van warmte aan de buitenlucht zorgt voor verkoeling.

Bij afkoeling van het lichaam gebeurt het tegenovergestelde. De bloedvaten vernauwen zich, de doorbloeding van de inwendige organen verhoogd en de stofwisseling gaat harder werken. Dit kan leiden tot klappertanden en rillen.

Het gevolg van schommelingen in de lichaamstemperatuur is dat het lichaam dus actiever moet worden om de temperatuur stabiel te houden. De actievere werking van het lichaam en het onrustige slapen dat gepaard gaat met de temperatuurschommelingen zorgt ervoor dat het lichaam minder goed uitrust en een persoon daardoor ook minder fit op staat. Hier komt dan ook nog bij dat veel mensen nog eens korter slapen als de temperatuur te hoog wordt. Dit alles bij elkaar kan ervoor zorgen dat de temperatuur een behoorlijke invloed heeft op de slaapkwaliteit- en slaapduur.

Oplossingen
Het lichaam gaat ´s nachts naar de laagste temperatuur van de dag. Voor slaapadviseurs is het van belang om te inventariseren wat de consument ervaart en welke producten aangedragen kunnen worden om een juist slaapklimaat te bieden. Zodoende kan men rekening houden met het juiste advies voor het dekbed, kussen, matras, dekbedovertrek en/of hoeslaken.

Je weet dat mensen het te warm hebben ’s nachts,  als zij regelmatig ‘bloot’ komen te liggen doordat zij het dekbed van het lichaam af hebben geschoven. Vraag altijd even of de betreffende persoon medicijnen gebruikt of last heeft van andere persoonlijke situaties, zoals bijvoorbeeld de overgang. Ook dit kan een behoorlijke invloed hebben op de  lichaamstemperatuur, alleen helpt een oplossing in de slaapsituatie hier niet altijd bij.

Een veel gebruikte oplossing bij kou is een verwarmingsdeken, echter blijkt uit onderzoek dat deze een negatief effect heeft op de kwaliteit van slaap omdat de lichaamstemperatuur verhoogd wordt.

Mochten u meer vragen hebben over dit onderwerp of heeft u zelf tips met betrekking tot dit onderwerp, mail naar info@slaapfysio.nl.

Meetgegevens                                                                                                          
Als Slaapfysiotherapeut krijg ik inzicht in het slaapklimaat van personen in hun eigen bed. Uit onze meetresultaten letten we niet zozeer op de hoogte van de temperatuur, maar voornamelijk op de schommelingen van de temperatuur die plaatsvinden. Personen die te warm slapen en veel transpireren laten duidelijk meer beweging zien dan personen met een stabiel slaapklimaat. De fluctuatie in temperatuur zorgt voor meer beweging om het koeler te krijgen ’s nachts.

Interessant is dat uit onze meetgegevens blijkt dat personen die op traagschuim liggen gemiddeld gezien niet warmer slapen dan de personen die een koudschuim of pocketvering matras beslapen. Echter lijken de temperatuurschommelingen heviger te zijn bij traagschuim matrassen dan bij  pocketvering of koudschuim matrassen. Redenen genoeg om ons hier nog eens verder in vast te bijten en ook te kijken of we verschillen zien tussen geslacht, leeftijd en andere specifieke zaken. Kortom, deze interessante verdiepingsslag gaat ons nog wel wat zweetdruppels kosten.

Relevante artikelen