Wat kan ik tegen vochtigheid in mijn slaapkamer doen?

Een frisse slaapkamer in zes stappen

Tips om de vochtigheid te verminderen

De slaapkamer houden we graag zo fris mogelijk. Per nacht verliest elke volwassene een kwart tot een halve liter vocht door te ademen en transpireren. Met z’n tweeën zit u al snel op een liter. Dit is op zich geen probleem, zolang dit vocht maar goed wordt afgevoerd. Hoe doet u dat? Simpel, volg onderstaande stappen.

Stap 1: 

Wanneer u ’s morgens wakker wordt, gooi het dekbed van u af naar het voeteneinde en laat het lekker zo liggen. Zo kan uw bed de warmte en het vocht wat u ’s nachts heeft geproduceerd, beter kwijt. Heeft u een verstelbaar bed? Verhoog dan even het hoofd- en voeteinde.

Stap 2:

Ventileer uw slaapkamer. Zet de ramen of deuren open. Twintig minuten per dag is voldoende. Is het buiten kouder dan binnen? Beperk het luchten dan tot tien minuten. Het risico is namelijk aanwezig dat de warme, vochtige lucht in de matras extra afkoelt en daardoor condens ontstaat. En we willen juist van het vocht af!

Stap 3:

Zorg ervoor dat het in uw slaapkamer minstens 15° C is. Ook in de winter.

 

 

 

Stap 4:

Sluit overdag de slaapkamerdeuren. Zo voorkomt u de doorstroming van vochtige warme lucht uit de badkamer of keuken naar uw koelere slaapkamer.

Stap 5:

Laat de slaapkamerdeur ’s nachts juist op een kier. Zo kan het vocht wat u ’s nachts produceert een weg naar buiten vinden, goed voor de ventilatie.

Stap 6:

Wees lief voor uw matras. Zorg voor goede hoezen die vocht op kunnen nemen. En knijp af en toe in de zijkanten. Voelt dit vochtig? Dan is het belangrijk om uw matras goed te laten luchten.

Wilt u nog meer tips? Hier leest u vijf tips om uw matras zo goed mogelijk te houden. Zweet u ’s nachts erg veel? Lees dan deze adviezen eens door.