Waarom transpireren we 's nachts?

Het is niet prettig om ’s nachts wakker te worden, badend in het zweet. Gemiddeld verliezen wij allemaal zo’n 250 – 500 ml. vocht per nacht. Transpireren heeft de functie om onze lichaamstemperatuur te verlagen. Er zijn naast medische oorzaken diverse andere factoren die een rol kunnen spelen bij een verhoging van de lichaamstemperatuur ’s nachts. Om deze factoren in kaart te brengen is het van belang om onderscheid te maken tussen 3 soorten klimaten: De lichaamstemperatuur, het slaapklimaat onder de dekens en het slaapkamerklimaat.

Lichaamstemperatuur

Het is lichaamseigen dat de lichaamstemperatuur op zijn laagst is in periode van diepe slaap. Deze schommelt van +/- 37 graden naar 36,2 graden. Een te hoge en te lage lichaamstemperatuur hebben effect op de slaapkwaliteit. Hierdoor zullen mensen minder goede diepe slaap, rem-slaap ervaren. Tevens worden mensen die een te hoge of te lage lichaamstemperatuur hebben ‘s nachts vaker wakker. Dit betekent dat het klimaat onder de dekens en de slaapkamertemperatuur, die van invloed kan zijn, op de lichaamstemperatuur van belang is.

Klimaat onder de dekens

Het klimaat onder de dekens schommelt tussen de 33-35o. Deze temperatuur kan beïnvloed worden door slaapproducten zoals de matras, dekbed en textiel waar men mee slaapt. Synthetische producten zijn slechter in warmte regulatie  warmte regulerend. De persoon ervaart een broeierig klimaat onder de dekens wat meer transpireren tot gevolg kan hebben. Tevens is het van belang hoe goed de slaapproducten het vocht ’s nachts kunnen afvoeren.

Slaapkamerklimaat

Het klimaat in de slaapkamer is van belang om goede slaapomstandigheden te creëren. Om goed te kunnen slapen, moet zowel de temperatuur als de luchtvochtigheid goed zijn. De temperatuur in de slaapkamer is optimaal tussen de 16 en 18 graden Celsius. Zet overdag het slaapkamerraam open en zorg voor een optimale ventilatie. De luchtvochtigheid is ideaal tussen de 40-60% en kan gemeten worden met een hygrometer. Om de luchtvochtigheid te reguleren is een goede ventilatie van belang. Bij een te hoge luchtvochtigheid is het mogelijk een vochtvreter te plaatsen of de airconditioning aan te zetten.  

Twijfelt u nu of de slaapproducten bijdragen aan te warm of te koud slapen gedurende de nacht? Vraag dan een SlaapID-meting aan om te beoordelen of de temperatuur een mogelijke rol speelt in de kwaliteit van uw slaap.

Vraag uw slaapid-meting aan

Wilt u weten hoe u nachtzweten voorkomt? Dat leest u hier.