Het slaapritme

Onderzoek van Gerard van de Kerkhof wijst uit dat 43% van de Nederlanders last heeft van slaaptekort (NRC, 2017). In de afgelopen decennia is er een trend ontstaan dat mensen gemiddeld 1,5 uur minder zijn gaan slapen. Veranderingen die mogelijk te wijten zijn aan onze socio-economische leefstijl, waarbij activiteiten gedurende de avonduren steeds vaker voorkomen.

Biologische klok

De biologische klok zorgt ervoor dat wij tegen de avond ons moe voelen. Dit komt onder andere door de afgifte van het slaaphormoon melatonine. Een hormoon dat onderdrukt wordt door het blauwe licht van mobiele telefoons, televisie en laptops. Daarnaast is het hormoon cortisol (stresshormoon) van belang om te ontwaken ’s ochtends. Teveel van dit stresshormoon kan juist een negatieve invloed hebben op de slaap.

Slapeloosheid

Slapeloosheid is een erkend probleem waar diverse gezondheidsrisico’s aan zitten zoals een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, een burn-out en chronische pijn. Daarnaast heeft een slechte slaapkwaliteit een negatieve invloed op de concentratie, het geheugen, weerstand, motoriek en reactiesnelheid. Er zijn meerdere factoren die een rol kunnen spelen bij slapeloosheid. Echter kun je zelf gemakkelijk rekening houden met ritme wat je aanhoudt met naar bed gaan en opstaan.

 

 

Slaapritme

Een juist slaapritme is van belang om tot een goede nachtrust te komen. Elke nacht doorlopen we verschillende slaapstadia. Een cyclus van deze slaapstadia duurt ongeveer 1,5 uur. Aan te bevelen is dat wij minimaal 5 van deze cycli slapen. Dit houdt in dat er ongeveer 7,5 uur per nacht zou moeten worden geslapen. In de praktijk komt duidelijk naar voren dat dit niet altijd gehaald wordt.  

Concluderend kunnen wij stellen dat de slaapomstandigheden zoals een juist slaapritme van belang is voor een goede kwaliteit van slaap en uiteindelijk een gezondere levensstijl.

Meer lezen? Lees hier verder.