Vier tips bij nekpijn

Au, word jij ’s morgens ook vaak wakker met een pijnlijke nek? Je probeert wat te rekken en strekken door de linkeroor naar de linkerschouder te brengen, vervolgens doet je rechts hetzelfde. Prettig voelt het echter niet. Nog even een cirkeltje draaien, andere kant weer terug. Het vervelende gevoel blijft. Wil je weten hoe je van de nekpijn af kunt komen? Onze SlaapFysio heeft vier tips waardoor je snel van de klachten verlost kunt zijn:

Tip 1 - Slaaphouding

Hoe lig je in jouw bed? Slaap je vaak op je buik? Grote kans dat de nek dat niet leuk vindt. De nekspieren willen ’s nachts ontspannen. Wanneer je op de buik ligt, spannen de nekspieren juist aan door de rotatie van de nek. Logisch dat je ’s morgens met een stijf en pijnlijk gevoel wakker wordt, toch? Slaapfysio: “Mijn eerste advies is om te slapen op de zij. In deze houding komt het lichaam het beste tot rust. De nekpijn zal niet na één nacht op de zij slapen weg zijn. Ik adviseer mensen altijd om dit geruime tijd te proberen en te kijken of dit de klachten wellicht doet verminderen.”

Tip 2 - Houding en beweging overdag

We brengen uren per dag door achter onze smartphone, tablet en computer. Ben je er bewust van welke houding je dan aanneemt? We zijn al snel geneigd om in elkaar te zakken met de nodige belasting op de nekspieren. Ook de werkhouding en de manier van bewegen zijn dingen waar je op kunt letten. 

Tip 3 – Matras

Hidde: “Wat ik al eerder zei, is dat slapen op de zij het beste voor het lijf is. Het is dan wél belangrijk dat de schouders goed weg kunnen zakken in de matras. Lukt dit niet, dan zal de bovenrug en nek niet in een mooie rechte houding liggen. Het is belangrijk dat wanneer iemand op de zij ligt, de wervelkolom en daarmee ook de nek mooi in één lijn ligt. Ik adviseer mensen altijd om thuis iemand mee te laten kijken of dat het geval is. Een juist gemaakte foto kan hierbij ook veel inzicht bieden.”

Tip 4 - Kussen

Heb je bovenstaande tips allemaal toegepast en toch nog last van de nek? Dan is de kans groot dat jouw hoofdkussen de boosdoener is. Veel mensen slapen op ofwel een te dik of een te dun kussen. Slaapfysio: “Het hoofdkussen moet goed de holte tussen de schouder en het hoofd opvullen. Wanneer iemand een nieuw kussen koopt, zou ik deze altijd eerst thuis uittesten. Het kussen moet namelijk kloppen met de matras en de slaaphouding van deze persoon. De matras kan nog zo goed zijn, met een te dik kussen krijgt iemand evengoed last van de nek. Rugslapers hebben een dunner kussen nodig dan zijslapers.”

Kortom, een kwestie van uitproberen dus! Kom je er zelf niet uit? Stap dan gerust eens binnen bij een Beddenspecialist.nl winkel.

Zoek een winkel bij jou in de buuRt

Nekpijn door een te hoog hoofdkussen

Een te hoog hoofdkussen zorgt ervoor dat het hoofd en daarbij de nek tijdens de slaap als het waren omhoog getild word. De gevolgen van deze onnatuurlijk houding kunnen zijn stijfheid en zeurende pijn rond de nek, ook is het mogelijk dat nek- of hoofdpijnklachten ontstaan door deze houding.

Hoofdkussens

Nekpijn door een te laag hoofdkussen

Een te laag hoofdkussen heeft hetzelfde effect als een te hoog hoofdkussen. De nekwervels liggen niet in de natuurlijke stand, waardoor fysieke klachten kunnen ontstaan. Je kunt hierbij denken aan nek- en schouderklachten, hoofdpijn en zeurende pijn en stijfheid in de spieren rondom jouw nek.

Hoofdkussens