Tips tegen onrustig slapen

Er zijn helaas veel mensen die ’s nachts slecht en/of onrustig slapen. Er zijn verschillende oorzaken en oplossingen te bedenken waarom je slecht slaapt. Benieuwd naar de mogelijke oorzaken en oplossingen?

Tip 1: wandelen overdag

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je slaap ’s nacht te bevorderen. Overdag een lekker stuk lopen kan hier bijvoorbeeld goed bij helpen. Let er wel op dat je dit dan ’s middags of in het begin van de avond doet voor het beste resultaat. Daarnaast is daglicht overdag ook belangrijk. Veel licht zorgt ervoor dat je je biologische klok scherp houdt en de productie van melatonine stimuleert. Let daarnaast op dat je niet teveel cafeïne drankje inneemt, drink niet te veel koffie, thee en cola. 

Tip 2: demp het licht voor je slapen gaat

Zet voordat je gaat slapen niet alle lichten aan in huis. Demp alvast het licht zodat je het slaaphormoon melatonine aan maakt. Zorg er ook voor dat je ruim twee uur voordat je gaat slapen, de computer, tv of je tablet uitzet. Fel licht verstoort de aanmaak van melatonine. 

Tip 3: creëer de ideale slaapomgeving

Voordat je gaat slapen is het belangrijk dat je een ideale slaapomgeving creëert. Zorg ervoor dat de temperatuur ongeveer 18 graden is in de slaapkamer. Verduister daarnaast ook de slaapomgeving, elk licht heeft een nadelig effect op de kwaliteit van slaap. Leg uw telefoon niet naast uw bed, de stralingen van uw telefoon zouden de kwaliteit van uw slaap beïnvloeden. 

Tip 4: een goed bed, matras of kussen

Controleer ook je matras, hoe oud is deze al? Een goed matras is niet ouder dan 8 jaar, Na die tijd wordt de kwaliteit merkbaar slechter en dat kan ten koste gaan van je slaapkwaliteit en niet in de laatste plaats kan je lichamelijke klachten krijgen. Naast je matras is een dekbed en een goed passend hoofdkussen ook van groot belang. 

Mood image for product

Tip 5 Check je bed!

Word je ’s nachts vaak wakker? Tijdens de nacht wissel jij regelmatig van positie. Dat heb je niet in de gaten, want meestal slaap je lekker door. Je lichaam maakt ’s nachts bepaalde slaapfases door. Heb je een bed dat bijvoorbeeld te stevig is, of niet helemaal meer geschikt is voor je lijf, dan komt je lichaam in de knel. En krijg je bijvoorbeeld tintelende armen. 

Tijdens je diepe slaap zal je er niet zo’n last van hebben. Maar maak je de lichtere slaapfase door, dan zal je lichaam reageren op de knelling in je arm. Je draait je om en voila, je bent wakker. Heb je dan alcohol gedronken of is je adrenaline niveau te hoog door een van bovengenoemde oorzaken, dan is de kans groot dat je wakker blijft liggen.
Wil jij weten of je bed nog wel geschikt is? Doe dan de SlaapID thuismeting. Met dit apparaatje kunnen we je slaapgedrag eenvoudig meten en kunnen we zien of je bed problemen oplevert.

Meer over SlaapID?

Benieuwd naar je Slaapscore?

 

Doe nu de Slaapscore, het kost je slechts een paar minuten! 

Doe nu de Slaapscore?