Nachtzweten

Peentjes zweten in bed - tips om dit te voorkomen

Naar bed gaan, noemen we ook wel ‘onder de wol kruipen’. Onder wol liggen, vinden we fijn, want dat is lekker warm. Maar wanneer is een bed eigenlijk té warm? Mensen die overmatig zweten verliezen minimaal een halve liter vocht per nacht. Op zich kan dat geen kwaad, maar ongemakkelijk is het wel. Wakker worden met natte kleding en een klam bed is niet fijn. Bent u nieuwsgierig wat u eraan kunt doen om het ’s nachts wat aangenamer te hebben?

Tip 1 - Koel

Probeer uw slaapkamer zo koel mogelijk te houden. Ventileer regelmatig en zorg voor goede zonwering.

Tip 2 - Nachtkleding

Trek luchtige nachtkleding aan. Kies voor goed ademende stoffen zoals katoen of linnen. Glimmende, synthetische pyjama’s in bed zijn geen aanrader.

Tip 3 – Eten en drinken

Let ’s avonds eens op uw eten en drinken. Probeer scherpe kruiden in het voedsel te vermijden. En drink voor het slapen gaan geen koude frisdranken of alcohol. Daar moet uw lichaam hard voor werken en krijgt u het alleen maar warmer van. 

 


Tip 4 – Ademend materiaal

Kies ’s zomers voor een luchtig dekbed, bijvoorbeeld van zijde. En kijk eens naar uw hoofdkussen. Is deze van een luchtdoorlatend materiaal zoals dons of natuurlatex? Bij de aanschaf van een matras doet u er ook goed aan om te kijken uit welke materialen de matras is opgebouwd.

Tip 5 - Bedtextiel

Zorg voor een hoeslaken en dekbedovertrek van ademend materiaal zoals katoen. Goede molton beschermhoezen om uw matras en kussen kunnen ook schelen.

Tip 6 – Speciale matrashoes

Kijk eens naar een speciale anti-transpiratie matrashoes. De honingstructuur van de hoes zorgt voor een snelle verplaatsing van vocht.

Bovenstaande allemaal geprobeerd, maar niets helpt? Dan kunt u een bezoek aan de huisarts overwegen. Wellicht wordt uw overmatige warmte veroorzaakt door stress of een andere lichamelijke reden.

Wilt u meer informatie over onze 'koele' producten ontvangen, kom naar uw dichtstbijzijnde Beddenspecialist.nl winkel.