8 tips om beter te slapen met warm weer

1. Hang een natte handdoek in je slaapkamer, om te drogen. Dit houdt de lucht vochtiger en koeler. Of hang hem voor een opstaand raam of een ventilator. Door de wind die langs de koude handdoek waait, komt er koude lucht in de slaapkamer waardoor langzamerhand de temperatuur binnen afneemt.

2. Laat die flanel, zijde en polyester lakens maar in de kast met het warme weer. Bedlinnen van (licht) katoen ademt beter wat er voor zorgt dat jij het koeler hebt.

Katoen satijnen dekbedovertrek VanDyck 

3. Neem een verfrissende douche. Hierdoor koelt je lichaam af en kun je beter slapen. Wellicht duurt dit lang genoeg om in slaap te vallen. Zorg er overigens voor dat je niet te koud water gebruikt, want dan moet het lichaam juist weer hard werken om op te warmen. 

4. Zet elektronische apparaten – waar mogelijk – uit. De opladers en apparaten stoten namelijk hitte uit, dus haal deze uit het stopcontact. Niet alleen goed voor het milieu, maar het draagt ook bij aan een koele slaapkamer en goede nachtrust. 

5. Maak je eigen airco door een aantal plastic flessen water of koelboxelementen in de vriezer te leggen. Zorg ervoor dat je de flessen voor de helft vult, anders springen ze kapot. Zet ze voordat je gaat slapen in een emmer in de slaapkamer. Plaats hier een ventilator voor en geniet van een heerlijk fris briesje.

6. Moet je juist je ramen open of dicht? Wanneer de zon overdag je slaapkamer in schijnt, kun je het beste de gordijnen en ramen dicht laten. Als de zon weg is en er een frisse wind waait, kun je het raam weer openzetten. Normaal is tocht niet lekker, maar het helpt wel tegen de warmte.

7. De beste manier om warme lucht uit de slaapkamer te krijgen is door het raam een klein beetje open te doen en een ventilator in de deuropening te plaatsen. Let op: laat ‘m richting de gang blazen. Zo blijft de warme lucht niet in de slaapkamer circuleren. 

8. Drink genoeg water. Je kunt namelijk ook wakker worden en het te warm hebben omdat je last hebt van vochttekort. Zet daarom altijd een glaasje water op je nachtkastje en drink het niet koud uit de kraan. Koud water zal even helpen, maar niet voor lang. 

Doe de slaapid-slaaptest!