Goed slapen met deze warmte; wij hebben tips!

Slaap jij, net als de rest van Nederland, slecht met deze warmte? Dat is helemaal niet gek. Onze biologische klok regelt onze lichaamstemperatuur en slaap. Normaal gesproken, koelt ons lichaam af tegen de avond en worden we slaperig. Maar door de hitte raakt onze biologische klok van slag waardoor we lichter slapen of vaker wakker worden s’ nachts. Wat ook niet mee helpt, is het feit dat het langer licht is buiten. Door licht produceren we minder melatonine, dat is nou net de stof die nodig is om lekker in slaap te kunnen vallen.

5 tips om met deze warmte goed te slapen

  1. Zet een ventilator in je slaapkamer of slaap met de ramen open. Nog beter, zet de ventilator voor het open slaapkamer raam om een koelere wind binnen te blazen. Je kan ook een bakje ijs voor de ventilator zetten. Alles om je lichaamstemperatuur naar beneden te krijgen, hierdoor val je sneller in slaap.

  2. Slaap met iets over je heen en niet naakt. Denk hierbij aan een luchtig zomerdekbed of een laken. Wanneer je ’s nachts toch afkoelt en je slaapt zonder iets over je heen, kan je alsnog wakker worden. Hou je voeten wel onder de dekens vandaan; die kunnen de temperatuur het beste voor je regelen.

  3. Heb jij een airco in je slaapkamer? Bofkont! Maar zet ook de airco niet te koud. Zorg dat de ergste hitte uit de slaapkamer is. Wanneer het te koud is, zal je s’ nachts weer wakker worden.

  1. Ga voor het slapen gaan niet meer sporten, in bad, naar de sauna of iets anders doen waardoor je lichaamstemperatuur stijgt. Hierdoor ben je warm, en je raad het al, krijg je je lichaamstemperatuur nog moeilijker naar beneden.

  2. Blijf wat langer wakker. Geen paniek en blijf gewoon nog even in de tuin zitten. Op deze manier bouw je een slaaptekort op, hierdoor val je weer makkelijk in slaap. Doordat het overdag lekker licht is, blijf je wel wakker en is iets minder slaap niet zo erg.

Nog meer lezen? Klik dan hier.

Bron: Telegraaf.nl