Jac Nota Dirkshorn

De hygiëne van je slaapkamer is uitermate belangrijk. De slaapkamer wordt dagelijks gebruikt en in deze ruimte adem je van alles in. Door regelmatig stof weg te halen rond het bed kun je deze omgeving goed schoonhouden en adem je zo min mogelijk stof in.

Ventilatie van de slaapkamer

Ook ventileren is belangrijk. Voldoende ventilatie on de slaapkamer is van belang omdat je daar een groot deel van de dag verblijft. De frisse lucht bevordert het drooghouden van het matras en het dekbed waardoor schimmels en huisstofmijt minder kans krijgen zich te nestelen. Alleen overdag luchten is niet genoeg, het beste is om ook met je raam open te slapen. Zorg er dan wel voor dat je dan niet in de tocht ligt, zeker niet met je hoofd. Als je het niet fijn vindt om met het raam open te slapen, kan je een uur voor het slapen de kamer ventileren.

Temperatuur van je slaapkamer

Je lichaamstemperatuur zakt tijdens het slapen daarom is het belangrijk dat je kamer zeker niet te warm moet zijn, dit kan namelijk leiden tot lastiger in slaap vallen. De ideale slaapkamer temperatuur ligt tussen de 16 en 21 graden Celsius, maar dit kan per persoon verschillen. De meeste mensen slapen beter rond de 18 graden Celsius maar slapen dieper bij een temperatuur boven de 20 graden Celsius. Vrouwen slapen over het algemeen beter in een warmere kamer dan mannen.

Bed luchten

Matrassen, moltons, hoeslakens en dekbedden worden altijd een beetje vochtig doordat je transpireert tijdens het slapen, ook geef je warmte af. Warmte en vocht is belangrijk voor een bacterie om te groeien. Daarom is het essentieel om elke dag je bed en het dekbed te luchten. Het beste is het om direct na het opstaan het dekbed op te schudden en dubbelgevouwen op het voeteneind te leggen. Het matras en de onderkant van het dekbed, die het meest in contact komen met het lichaam, kunnen zo drogen. Laat het dekbed zo de hele dag liggen totdat je weer naar bed gaat. Donzen dekbedden trekken vocht aan, lucht een donzen dekbed daarom alleen buiten als de lucht niet vochtig is. Door uitdroging van de veertjes te voorkomen niet in de volle zon laten luchten.

Natte haren

Snel voor het slapen gaan nog even snel douchen, veel mensen doen dat en gaan met nat haar naar bed. Als je met nat haar naar bed gaat kan je haar een broeiplaats worden voor bacteriën. Je zult er echter niet ziek van worden, daar heb je eerst een virus voor nodig. Wel is dit heel slecht voor je hoofdkussen. Al die bacteriën blijven daarachter en daar lig je de volgende keer weer met je gezicht in. Dit gaat jeuken en kan ook voor andere vervelende situaties zorgen zoals roos en ringvorming op je hoofdhuid. Zelf op lange termijn loopt je huid kans op irritaties, infecties en acne. Ontkom je er niet aan niet dat je haar een beetje vochtig is als je gaat slapen? Zorg er dan voor om een droge en zachte handdoek op je kussen te leggen, hierdoor is de kans wel groter dat je haar beschadigd. Ook is er een mogelijkheid om een kussen beschermer om je kussen te doen die je net als je kussensloop regelmatig wast.

Wil jij graag weten hoe jij het beste een hoofdkussen kan wassen? Lees dan hier 'Hoe schoon is jouw hoofdkussen?'