Uitgerust wakker worden

Bonnet Slapen Den Haag

Moeite met opstaan en wil je voortaan lekker uitgerust wakker worden? Wij hebben tips om lekker en gezond te slapen, zodat jij uitgerust en wakker jouw dag kunt beginnen!

1. Zorg voor een moe lichaam

Je zult vaker uitgerust wakker worden als je jezelf goed moe maakt! Soms ben je geestelijk doodmoe maar kun je toch niet in slaap komen. Als je werk doet waarbij je veel zit kan het zijn dat jouw lichaam meer moet ‘vermoeien’ om lekker te kunnen slapen.
 

2. Zorg voor een goede slaapomgeving

Om vaker uitgerust wakker te worden is het belangrijk dat je jouw slaapkamer in de ideale omstandigheden brengt. Ten eerste is het belangrijk dat de kamer ‘s nachts goed donker is. Licht stoort tijdens het slapen. Het kan echter geen kwaad als er ‘s ochtends natuurlijk licht naar binnen valt, dit helpt uw lichaam voor te bereiden op de ochtend.
 
In de tweede plaats moet je zorgen voor stilte. Haal storende apparatuur uit het stopcontact en probeer geluid van buiten af te sluiten. Wanneer je niets kunt veranderen aan de bron van het geluid kun je oordopjes gebruiken.
 
Als laatste is het belangrijk dat je let op het klimaat. Zorg voor een schone kamer. Stofzuig regelmatig om de lucht gezond te houden. Zet elke ochtend een raam open na het slapen om overtollig vocht te laten verdampen, en laat ook ‘s nachts een ventilatieroostertje open. Probeer daarnaast ook de temperatuur rond de 16 graden te houden, dit is de optimale temperatuur om in te slapen.
 

3. Zorg voor rust in je hoofd

Om lekker te kunnen slapen is het van belang dat jouw lichaam en geest in ruststand zijn. Als je gestrest of overenthousiast bent slaapt je niet lekker, als je je zorgen maakt ook niet. Probeer voor het slapengaan zoveel mogelijk zaken ‘af te sluiten’. Schrijf op wat je morgen allemaal wilt doen zodat het niet in jouw hoofd rond blijft spoken.
 
Als je problemen hebt waar u over piekert, probeer ze dan te bespreken met iemand of schrijf ze van je af. Een andere goede manier om rust in jouw hoofd te brengen is door te reflecteren op de dag in een dagboek.
 
Kun je de slaap nog niet vatten? Ga dan rustig iets lezen of luister rustgevende muziek totdat je zo moe bent dat je bijna in slaap valt. Breng je lichaam langzaam tot rust en laat de spanningen van de dag wegvloeien. Natuurlijk kan een korte meditatie ook helpen.
 

4. Laat je schermen los!

Beeldschermen geven blauw licht, en blauw licht maakt je wakker. Het geeft jouw lichaam een signaal dat het nog dag is, waardoor het lastiger is om slaperig te worden. Daarnaast werken beeldschermen erg prikkelend op jouw hersenen. Er is veel te zien en te verwerken, waardoor je snel een vol hoofd kunt krijgen. Probeer de beeldschermen met rust te laten in de laatste paar uur voordat je gaat slapen om zo sneller in slaap te vallen.