8 gewoontes die jouw slaapritme verwarren

Bonnet Slapen Den Haag

De zondagavond is voor de meeste mensen niet de meest rustgevende avond. Zelfs als je het hele weekend heerlijk lui hebt doorgebracht kun je maandagochtend moeilijk je ogen openhouden. Het kunnen de dingen zijn die je in het weekend doet of die je gepland hebt staan voor jouw nieuwe week op werk. 

Terwijl de twee dagen die deel uitmaken van het weekend noodzakelijk zijn voor de ontspanning doe je misschien wel dingen die je downtime in gevaar brengen. Velen van ons lijden aan slapeloosheid of hebben een andere reden waardoor de slaap wordt beïnvloed. De verleiding is er altijd wel. Alvast even kijken naar dingen die je kunt doen in het weekend of misschien zelfs wel gewoon lekker niks. Hier zijn een paar gewoontes die een negatief effect kunnen hebben op jouw sjaapritme.

1. Je slaap 'inhalen'
Er is zoiets als te veel slaap. Je hebt de tijd en je bent moe. Wat is een betere manier om weer op krachten te komen dan door nog een extra dutje te doen of laat te gaan slapen? Eigenlijk is dit iets wat je beter niet kunt doen. Een niet-consistente slaapritme kan jouw natuurlijke ritme verwarren.  

  • Tip: Dit betekent niet dat je nooit meer laat kunt slapen. Het betekent eerder dat je in de ochtend niet langer doorslaapt dan bijvoorbeeld een half uurtje en misschien doordeweeks op wat meer vastere tijdstippen naar bed gaat.

2. Veel feestjes gepland
Genieten van een avondje uit is een geweldige manier om te ontspannen, althans, als je het met mate doet. Alcohol is niet de beste vriend als je op zoek bent naar rust. Te veel alcohol in jouw systeem kan juist voor slaapstoornissen zorgen.

  • Tip: Natuurlijk is het logisch dat je tijdens het feestje een wijntje of biertje neemt. Probeer voor een goede nachtrust wat water te drinken en neem je laatste alcoholische drankje niet helemaal aan het einde van het feest, maar een uurtje eerder. 

3. Oefening baart kunst
Gemotiveerd raken en gemotiveerd blijven om te sporten kan moeilijk zijn. Terwijl je tijdens de week misschien goed en regelmatig traint, kom je in het weekend in de verleiding om even uit je routine te stappen. 

  • Tip: Van slechts 10 minuten ochtendtrainingen in het weekend is bewezen dat het de slaap bevordert.

 

4. Iets te veel televisie
Tijdens de week wordt het leven hectisch. Dus het inhalen van de nieuwste afleveringen van je favoriete serie is iets dat je misschien wel zou willen doen tijdens het weekend. De kans kan er zijn dat jij misschien een van de miljoenen mensen bent die hun dagen achter het computerscherm doorbrengen.

  • Tip: Terwijl kijken naar de serie die je tijdens de week hebt gemist erg verleidelijk lijkt, moet je jouw hersenen soms toch echt even een pauze geven.

5. Binge-sleeping 
Een nieuwe trend binnen het ‘beter slapen’, binge-sleeping. Het idee is hierbij om lange dutjes te maken die enkele uren duren. Het zou moeten helpen tegen eventueel slaaptekort. Het klinkt als een goed idee, maar dit valt nog te bezien. Uit onderzoek is gebleken dat het daarentegen juist het slaaptekort verergert.

  • Tip: Het is beter om je slaaptekort op te lossen door ervoor te zorgen dat je iedere nacht zeven tot acht uur slaapt en als je het gevoel hebt dat je extra slaap nodig hebt een keertje om 20:00 ’s avonds een dutje te doen.

6. Nog even een slaapmutsje
Voor het slapen gaan toch nog even een lekker borreltje of likeurtje, want dat geeft zo’n heerlijk slaperig gevoel. Hoewel het heel begrijpelijk is, maakt zo’n slaapmutsje je tijdens je slaap onrustiger en zorgt het ervoor dat je minder diep slaapt. Je kunt namelijk vaker wakker worden, nachtmerries krijgen, opstaan met hoofdpijn of minder uitgerust wakker worden.

  • Tip: Misschien toch een reden om het likeurtje zo vlak voor het slapen gaan te laten staan of aan het begin van de avond te nemen.

7. Even sociale media checken
FOMO, the fear of missing out, kan een reden zijn dat je nog net even voor het slapen gaan Facebook bekijkt, Instagram checkt, het laatste appje even afmaakt of de mail nog even doorspit. Terwijl je eigenlijk je al lekker moe voelde, ben je daarna klaarwakker of vallen je ogen juist nog meer dicht. Echter kan dit juist een verstoorde nachtrust veroorzaken. Het felle licht en de straling van het telefoonscherm of de tablet zorgen er namelijk voor dat je hersenen het signaal krijgen dat het nog geen nacht is, met als gevolg dat jouw lichaam geen melatonine aanmaakt en dat hormoon heb je nou juist nodig om heerlijk slaperig te kunnen worden.

  • Tip: Bekijk sociale media anders de dag erna onder het genot van een kop koffie of thee. Na een goede nachtrust kunnen jouw hersenen er weer volop tegenaan.

8. 'Napflix', is dat nou wel zo goedMisschien heb je er wel eens van gehoord. Napflix is een website, afgeleid van Netflix, die vol staat met de meest slaapverwekkende filmpjes. Je kunt kijken naar een heerlijk haardvuur of zwemmende visjes, luisteren naar de golven van de oceaan, enzovoorts. Dit is echter niet zo heel goed als het lijkt. Het felle licht en de straling van de telefoon of tablet waarop je de filmpjes kijkt zijn ook hier niet heel goed voor een goede nachtrust.

  • Tip: Iets verder voor het slapen gaan napflixen is misschien een beter idee of zet de telefoon in de nachtstand. Dat is zachter licht en dus wat rustgevender.

Heb je het gevoel dat jouw slaapritme onrustig is, maar heb je geen idee waar dit aan ligt? Doe dan gratis de SlaapID meting en breng je eigen slaapgedrag in kaart. 

Doe de slaapid-Slaaptest!