Wat heeft de wintertijd echt voor gevolgen?

Bedvisie Nieuwegein

Voor sommige mensen komt met de ingang van de wintertijd de menselijke biologische klok weer terug in het normale ritme, voor anderen is dit juist niet het geval. De meningen zijn hierover verdeeld. Wat heeft de wintertijd echt voor gevolgen?

De ingang van de wintertijd levert meer op dan alleen een uurtje extra slaap. Dankzij de wintertijd wordt het ’s ochtends weer een uurtje eerder licht ten opzichte van de zomertijd. Voor veel mensen maakt dit het net wat makkelijker om ’s ochtends vroeg op te staan. De wintertijd is de ‘normale’ tijd, waarop de menselijke biologische klok nauwkeurig is afgestemd. Het uur extra slaap en de terugkeer van het natuurlijke ritme zorgen bij veel mensen voor een kleine, vaak onbewuste, afname van stress. Het gunstige effect is het grootst op de maandagochtend na de ingang van de wintertijd, daarna ebt het langzaam weg.

Alle mensen (en dieren ook) hebben een zogenoemde biologische klok. Dat is het ritme waarin in het lichaam bepaalde processen optreden. Denk aan het in slaap vallen en wakker worden. De hypothalamus (een gebied in de hersenen) stuurt de biologische klok aan. Dit gebied regelt de afgifte van hormonen, de bloeddruk en de lichaamstemperatuur. Door de biologische klok vinden in het lichaam in een ritme van telkens 24 uur alle essentiële processen plaats, die belangrijk zijn om goed te functioneren.

Tips om aan de wintertijd te wennen

Wie wil wennen aan de wintertijd hoeft daar in principe niet veel voor te doen. Je komt automatisch terug in je natuurlijke ritme en slaapt bovendien een uurtje langer. Heb je er toch wat moeite mee, dan kunnen onderstaande tips je helpen:

  • Doe ’s ochtends als je wakker wordt de gordijnen meteen open en zet veel lampen aan
  • Probeer overdag naar buiten te gaan en voldoende daglicht te krijgen
  • Ga zaterdagavond een uur later naar bed, zodat je zondag op de ‘normale’ tijd weer wakker wordt
  • Geniet ervan dat je een uurtje langer kan slapen
  • Luister goed naar je lichaam: Ben je moe? Ga dan wat vroeger naar bed

Relevante artikelen