Bedvisie Nieuwegein

Iedereen kent het wel, de wekker gaat, maar de wil om op te staan die is ver te zoeken. De snooze-knop op de wekker of telefoon lonkt voor een paar minuten extra slaap. Is snoozen nu juist wel of niet goed voor de kwaliteit van jouw slaap en als straks de klok een uurtje vooruit gaat, ga ik dan nog meer snoozen?

Het snoozen

Van origine zijn wij niet gewend om van een wekker wakker te worden. Licht en hormonen spelen een belangrijke rol in ons dagelijkse ritme. ’s Avonds moe worden heeft alles te maken met de aanmaak van melatonine dat gestimuleerd wordt door een donkere omgeving. Tijdens het wakker worden is het hormoon cortisol, ook wel het stresshormoon, verhoogd.

De wekker onderbreekt het natuurlijk slaapritme. Over het algemeen werkt snoozen verstorend in het ritme. Het in slaap vallen remt de aanmaak van waakhormonen. Men valt weer licht in slaap en wordt dan wakker met een slaperig gevoel.

ik wil lekkerder slapen

Wanneer mensen ervoor kiezen om eerder de wekker te zetten om te snoozen kan dit juist een afname betekenen in REM-Slaap. Dit kan gevolgen hebben voor de prestaties die je overdag moet leveren op gebied van concentratie en geheugen.

Echter is er omtrent snoozen nog te weinig wetenschappelijk bewijs. Het is zeker zo dat gefragmenteerde slaap leidt tot een slechtere slaapkwaliteit. Het is alleen nog niet duidelijk dat dit ook geldt voor de laatste periode van de slaap. In de ochtend slaap je minder diep dan aan het begin van de nacht, en dus zal snoozen er niet voor zorgen dat je weer diep inslaapt. Maar geleidelijk opstaan is voor veel mensen uiteindelijk het prettigst.

 

Ook snoozen tijdens

de switch naar zomertijd?

De dagen worden langer, vogels beginnen te fluiten en de natuur komt tot leven: het voorjaar is begonnen! Dit betekent ook dat in het laatste weekend van maart de zomertijd ingaat. Het gevolg van deze zomertijd is dat mensen soms wel een maand de kluts kwijt zijn. Uit onderzoek is gebleken dat mensen minder goed slapen wanneer de zomertijd in gaat. Dat is niet zo vreemd, naast een gewone wekker of klok heb jij ook een interne klok: de biologische klok. De biologische klok van een mens loopt ongeveer gelijk met de wintertijd. Omdat deze biologische klok van de mens en de gewone klok niet synchroon lopen tijdens de zomertijd, kan dit er voor zorgen dat mensen hier soms wel 4 weken last van hebben en minder goed slapen.

Toch één keer

die snooze button indrukken

Klachten als vermoeidheid en slaapproblemen maken het extra verleidelijk om in de ochtend nog één keer die snooze button in te drukken. Ook tijdens de zomertijd geldt echter dat je dit beter niet kan doen. Van dutten in de ochtend word je namelijk niet fitter. Belangrijk is om gelijk het licht op te zoeken. In de lente- en zomermaanden kan je genieten van extra uren daglicht, profiteer hier dus van en zoek dit op. Van het zonlicht word je vrolijker én het helpt je om je batterij op te laden. 

Pijnklachten en slaapritme

 Tips om te stoppen met snoozen:

  • Zet de wekker buiten handbereik van je bed.
  • Zet je wekker zo laat mogelijk, zodat je direct moet opstaan.
  • Creëer regelmaat en ritme omtrent opstaan en naar bed gaan.
  • Wat kan helpen is ’s ochtends genoeg blootgesteld worden aan licht en ’s avonds juist niet. Dit kan het opstaan vergemakkelijken.

SlaapFysio Hidde Hulshof