Het nieuwe voornemen van dit jaar: Een volledige nacht slapen!

Bedtime Haarlem

Ik wil beter slapen:

SlaapID

Ongeveer vier op de tien mensen hebben aan het begin van het nieuwe jaar een nieuw voornemen gevonden die hun problemen zou moeten oplossen. De meest voorkomende; meer bewegen, stoppen met roken, afvallen, verbeteren, persoonlijke groei en meer van het leven genieten. Maar... hoe zit het dan met een volledige nacht slapen en kan dit jou helpen om deze doelen juist beter te behalen?

Jouw voornemens

Om een optimaal resultaat met jouw gestelde doelen te behalen is voldoende slaap echt belangrijk. Je zult bijvoorbeeld meer geneigd zijn je aan je dieet te houden in plaats van weer naar die ene collega te lopen en een donut te halen. 

Elk belangrijk systeem, weefsel en orgaan in je lichaam lijdt wanneer je slaap te kort wordt. Geen enkel aspect van jouw gezondheid kan ontsnappen aan slaaptekort. Wat gebeurt er als je wel goed slaapt? Kun je je dan wel aan je nieuwe voornemens houden? 

Betere financiële beslissingen nemen

In het nieuwe jaar hebben veel mensen het voornemen om beter met geld om te gaan. In combinatie met een goede nachtrust hebben dezelfde mensen minder last van verliezen doordat hun besluitvorming en emotionele verwerking net even wat beter gaat met meer slaap.

Op hogere niveaus spelen

Slaapgebrek wordt in de sportwereld negatief geassocieerd met prestaties terwijl slaapverlenging de prestaties leek te verbeteren. De reactiesnelheid van mensen neemt toe bij een betere slaap wat uiteindelijk sportprestaties flink verbetert en ervoor zorgt dat jij wellicht dat ene niveautje hoger kunt pakken.

Minder snel een ongeluk

Veel van ons moeten een stukje rijden van huis naar werk en andersom. De hoeveelheid die jij slaapt heeft daar veel invloed op. Een ongeluk gaat vaak gepaard met een momentopname waarbij jouw denkkracht optimaal moet zijn. Slaap je slecht, kort of zijn er andere zaken waardoor je gewoon weinig energie hebt door jouw nachtrust dan is het belangrijk hier iets aan te doen. Dit om de reactiesnelheid en nauwkeurigheid van reacties te verbeteren in het verkeer. 

Ik wil beter slapen

Meer bewust van gevoel

Je zult je meer bewust zijn van hoe de mensen om je heen zich voelen. Negen procent van ons heeft dit jaar besloten 'een beter mens' te zijn. Ook dat vereis meer slaap. Slechts één nachtje slaaptekort heeft al negatieve invloed op de herkenning van subtiele gezichtseigenschappen van geluk en verdriet. Empathie, sociale nabijheid en affiliatief gedrag zijn allerlei gedragskenmerken waar jouw slaap invloed op kan hebben. Een sterkere samenwerking wordt dus bevorderd door een volledige doses slaap. 

Je wordt rustiger

De zen-toestand die je zwoer dit jaar te gaan bereiken nadat je in de vakantie volledig was gecrasht is voor een groot deel afhankelijk van de slaap die je hebt gekregen. Dagelijks hebben we te maken met aannames waar we ons dan vervolgens heel druk over kunnen maken. Grote kans dat deze paniek werd versterkt door korte nachten in bed en dat je je later pas beseft dat er eigenlijk niet veel aan de hand was. Een volledig nachtje goed slapen is daarom nodig om even goed te kunnen 'resetten'. 

Je slaap even overslaan is dus eigenlijk geen optie. Je levert minder goede prestaties en uiteindelijk wil toch iedereen presteren om zijn of haar doelen bereiken? Genieten van het leven en goed uitrusten is daarom het beste voornemen om al jouw andere voornemens te bereiken. Met rust, reinheid en regelmaat en daarbij specifiek die acht uur slaap die je echt nodig hebt zul jij gegarandeerd die voornemens van dit jaar bereiken. 

Ik wil een goede nachtrust