Blue Monday - Goed Slapen - Beddenspecialist.nl

Hoe je met goed slapen Blue Monday doorkomt!

Bedderie de Boer Heerenveen

Ik wil goed slapen:

SlaapID als oplossing!

Blue Monday, de meest depressieve dag van het jaar. De dag waarbij het pepertje, die je net even nodig hebt om die laatste stappen te zetten, ontbreekt. Daarom denken wij dat je met deze tips extra lekker slaapt. Alles zodat jij met goed slapen Blue Monday doorkomt.

Is een slechte slaap hiervoor verantwoordelijk?

We weten dat een slechte slaap een domino-effect kan hebben op de geestelijke gezondheid. Een groot deel van de mensen slaapt 's nachts gemiddeld 6 uur in plaats van de aanbevolen 8 uur. Sommige studies hebben een verband tussen slechte slaap en verhoogd negatief denken aangetoond. Een slechte slaap heeft invloed op je manier van oordelen en het vermogen om emoties te kunnen verwerken. 

 

Januari, de maand waarin het gebeurt

Een slechte slaap kan op elk moment van het jaar natuurlijk toeslaan, dus waarom in het bijzonder januari? Voor velen was december waarschijnlijk een hectische maand waarin je regelmatig je gebruikelijke routine hebt onderbroken, of het nu te veel eten, alcohol of reizen was om je familie te ontmoeten. Terwijl de meeste van ons proberen dit in het nieuwe jaar recht te zetten, kan het soms een tijdje duren voordat ons lichaam onze goede bedoelingen heeft ingehaald. 

Ook is januari een koude maand en komt een griepje hier en daar dus vaker voor. Al deze symptomen kunnen van invloed zijn op onze gemoedstoestand, waardoor we ons ellendig voelen, maar deze symptomen kunnen ook ons slaappatroon beïnvloeden. Tot slot is deze maand ook de periode van SAD (Seizoensafhankelijke Depressie). Een periode waarbij de productie van melatonine, het slaaphormoon, toeneemt, waardoor je je meer lusteloos en slaperig voelt. Dit in combinatie met de afname van serotonine, het gelukkige hormoon. 

Ik wil lekkerder slapen

Wat kan ik doen?

Ongeacht of je nou echt last heb van Blue Monday of gewoon moe bent van de feestelijke periode is het misschien fijn om te weten wat je er aan kunt doen om weer lekker in je vel te zitten en echt goed te kunnen slapen.

- Begin met goed slapen - 

Het is een nieuw jaar, dus waarom zou je de slaaptrends en het slaapritme dat je vorig jaar nog zo goed toepaste onderbreken. Het hoeft ook niet precies hetzelfde te zijn, maar een nieuwe en meer ontspannende routine in jouw slaapritme kan geen kwaad. Voor het slapen een hoofdstuk uit een boek lezen, een lekker warm bad nemen, het werk niet mee naar huis nemen en het glaasje rode wijn laten staan zullen al veel rust terug brengen. 

Slaapritme? Heb ik dat ook?

- Ontstressen op Blue Monday - 

De eerste dagen op werk vergen altijd veel tijd. Met alle e-mails, memo's, gemiste oproepen die je tijdens de feestdagen hebt ontvangen en nu pas kan beantwoorden. Als je probeert terug te komen kan het lijken op een loopband die op maximaal is ingesteld. Je hebt het gevoel dat je moeilijk kunt bijblijven en ieder moment kunt vallen. Daarom is het belangrijk om te ontstressen.

- Drink veel water - 

Als je haast hebt om dingen gedaan te krijgen, is de kans groot dat je je niet zo bewust bent van het feit of je genoeg water hebt gedronken of niet. Terwijl de meeste van ons er nooit over zouden kunnen dromen de ochtendkoffie te missen, vooral wanneer we ons moe en lusteloos voelen gaat helaas dezelfde toewijding zelden naar een glaasje water.

Dat is jammer, want cafeïnehoudende dranken zoals koffie en thee zullen je slaappatroon of stressniveau op de lange termijn niet helpen en kunnen je nog kwetsbaarder maken voor uitdroging. Ga daarom vanaf vandaag minder uitgedroogd Blue Monday in!

- Ga eens naar buiten - 

Het is natuurlijk hartje winter en het laatste wat je wilt doen, vooral als je uitgeput bent, is de kou ingaan. Frisse lucht en de mogelijkheid om wat vitamine D op te nemen kunnen daar en tegen echt wonderen doen voor je humeur en slaappatroon. Onderzoek toont zelfs aan dat vitamine D kan worden betrokken bij slaap- en pijnverschijnselen, waarbij dit wordt geassocieerd met goede slaaphygiëne. Dit hoeft natuurlijk niet een lange wandeling te zijn, maar even op en neer naar de winkel kan al wonderen doen. 

- Ondersteun het immuumsysteem - 

Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen, maar de kou blijft nog even hangen. Ons immuumsysteem komt soms zwaar te verduren tijdens Blue Monday en daarom is het extra belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Goed eten gaat niet echt samen met het tellen van calorieën of vetarme diëten. Concentreer je eerder op het verkrijgen van de voedingsstoffen die jij nodig hebt. Neem veel vitamine C-rijk fruit en groenten mee in jouw dagelijkse routine en probeer op redelijk vaste tijdstippen te eten. 

- Wees lief voor jezelf - 

Eindelijk, het doet nooit pijn om aardig voor jezelf te zijn! Tegenwoordig hebben velen van ons de neiging om voor anderen te zorgen, waardoor we veel druk op onszelf uitoefenen. Even vertragen om jezelf wat tijd te geven om te ademen kan daarom geen kwaad. De meeste van ons geven onszelf niet de tijd die we echt nodig hebben om even bij te komen en gaan meteen weer aan het werk. Neem daarom juist op Blue Monday om voor jezelf te zorgen en onthoud; je mag best af en toe "Nee" zeggen!

Ja, mijn SlaapID, dat is waar ik voor open stA!