Nu de eindexamens zijn begonnen, kunnen wij ons voorstellen dat je met iets meer stress in je bed ligt 's avonds dan normaal. Slapen met stress lukt niet, want als je gestressed bent zit je lichaam vol met het stresshormoon cortisol. En wil je goed kunnen slapen, is het belangrijk dat je zo weinig mogelijk cortisol in je lichaam hebt.

Wij hebben 6 tips voor je om te kunnen ontspannen voor het slapen gaan, waardoor je veel gemakkelijker in slaap valt. Hier komen ze:

Vermijd blauwlicht
Ja, dit betekend dus geen telefoons, laptops, tablets of tv’s voor het slapen gaan. Deze digitale apparaten stralen blauw licht uit, wat je biologische klok verstoord. Kijk minimaal een uur voor het naar bed gaan niet meer naar een van deze digitale apparaten om heerlijk te kunnen slapen.

Schrijf het op! 
Soms is stress niet te vermijden en zit je hoofd zo vol dat slapen echt het allerlaatste is waar je kan denken. Door op te schrijven waar je over piekert, waar je over nadenkt of wat je nog moet doen, zet je het uit je hoofd en hoef je er in je bed niet meer over te piekeren.

Sport niet laat op de avond
Sporten is een aangetoonde stressverlichter en sporten kan de kwaliteit van je slaap verbeteren. Maar niet als je intensieve oefeningen doet vlak voor je gaat slapen. Probeer overdag of aan het begin van je avond te sporten. Ga minstens drie uur voor je naar bed gaat niet meer trainen.

 

 

Drink Kamillethee
Kamille wordt in veel culturen gebruikt tegen maagkwalen en als een licht kalmerend middel. Omdat kamille thee kalmerend werkt, kan het helpen om je zenuwstelsel te kalmeren en te ontspannen. Hierdoor kan je beter slapen. Neem 30 tot 45 minuten voor dat je naar bed gaat een kopje kamillethee en het zal je helpen te ontspannen.

Neem een warme douche of bad
Door de warmte zal je lichaam ontspannend. Daarnaast zal de overgang van het warme water naar je koelere slaapkamer ervoor zorgen dat je lichaamstemperatuur daalt. Hierdoor zal je je slaperig gaan voelen.

Schaapjes tellen
Ouderwets schaapjes tellen. Het klinkt misschien een beetje afgezaagd, maar het werkt echt. Waarom? Je hersenen kunnen maar één ding tegelijk. Dus wanneer jij schaapjes telt, kan je niet nog denken aan dat lastige examen van morgen. Mocht schaapjes tellen echt niets voor je zijn, kan je je ook concentreren op je in- en uitademing. Doe dit diep en bewust, tot dat je je rustig voelt.

Relevante artikelen