In een koude slaapkamer slapen is gezonder

U hoeft alleen maar uit het raam te kijken om te zien dat het buiten niet echt lekker weer is. Laat staan wanneer u de deur uit moet en een gure wind in uw gezicht wordt geblazen. Geen wonder dat we er binnen graag warmpjes bijzitten. Een plek waar u echter niet de verwarming moet opschroeven is in de slaapkamer! Zo kun je veel beter slapen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat:

  • Eerder in slaap
    De ideale temperatuur voor in de slaapkamer ligt tussen de 18 graden en 22 graden. Wanneer je gaat slapen moet je lichaam op een natuurlijke manier afkoelen om in slaap te kunnen vallen. Wanneer de kamer te warm is blijft je lichaam bezig met afkoelen. Een paar uur voordat je gaat slapen is het daarom handig om de kamer lekker te luchten en vergeet niet de verwarming uit te zetten. Als je het te koud krijgt dan is die warme pyjama zo slecht nog niet.
  • Een warme slaapkamer zorgt voor een rusteloze slaap. Een koudere kamer geeft je veel meer rust. Hoge lichaamstemperaturen en chronische slaapproblemen staan volgens onderzoek met elkaar in verband. In het begin moet je natuurlijk even wennen aan de temperatuur, maar je zult merken dat het het waard is.
  • Geuren.
    Niet alleen de temperatuur heeft invloed op je dromen, maar ook de geur in je kamer. Duitse wetenschappers zochten dit uit. Een deel van de deelnemers aan dit onderzoek werden wakker met de geur van rozen en een ander deel met de geur van rotte eieren. Wat bleek: de mensen die wakker werden in een kamer die naar rozen rook, gaven aan dat ze positievere dromen hadden gehad dan de mensen die wakker werden met een geur van rotte eieren.