Aankomende zondag gaat de zomertijd in!

Benieuwd hoe jij slaapt?

SlaapID

Op de laatste zondag van maart gaat de zomertijd weer in. Dit betekent dat de klok een uur vooruit gaat. De zomertijd is van oudsher ingevoerd om energie te besparen. Doordat het ’s avonds langer licht is, gebruiken we veel minder elektriciteit. 'Toch hebben veel mensen problemen met het verschuiven van de klok naar de zomertijd' volgens onze SlaapFysio Hidde Hulshof.

De biologische klok

De problemen die mensen ervaren hebben te maken met onze biologische klok. Onze biologische klok is ingericht op de wintertijd. Als je zondagochtend uitslaapt en zondagavond voor je gevoel te vroeg naar bed gaat kan dit inslaapproblemen geven. De meeste mensen kunnen toch zeker 2-3 weken last hebben van dat uurtje verschil.

Hoe ga je goed voorbereidt richting de zomertijd?

1) Eerder naar bed gaan helpt bij vroeger opstaan
Zorg dat je een paar dagen eerder begint met het vroeger naar bed gaan en vroeger opstaan. Denk aan ongeveer 15 minuten per dag. Het lichaam raakt alvast gewend aan de zomertijd.

2) Licht
Zorg er ’s ochtends voor dat je voldoende aan natuurlijk licht wordt blootgesteld. Dit zet jouw hormoonhuishouding in gang waardoor je beter ontwaakt. Omdat je ’s avonds voor je gevoel eerder naar bed gaat kan het helpen het licht juist dan te dimmen.

3) Cafeïne
Cafeïne heeft een werking van 5 uur. Let op! Hoe later je koffie drinkt des te later het is uitgewerkt. Wees waakzaam met cafeïne, aangezien we de neiging hebben met de wisseling van winter- naar zomertijd later op de dag nog koffie te drinken. Dit kan problemen geven met inslapen.

4) Regelmaat
Probeer in deze periode het uitslapen te voorkomen. De “snooze” functie lonkt misschien, maar zo stel je de aanpassing naar de zomertijd alleen maar voor jezelf uit.

 

Geschreven door: Hidde Hulshof